Startsida | Kontakt
Bild: Livskvalitet med personlig assistans i Västerås genom Fram Assistans
     Startsidan / Kunder & Anhöriga / Vanliga frågor från kunder
 

 

Vanliga frågor från kunder och anhöriga
Kan jag arbeta som personlig assistent som anhörig?

Ja, hos Fram Assistans får du som anhörig arbeta som personlig assistent. Anhöriga har samma rätt till traktamente, bilersättning flygbiljetter och andra skattefria förmåner som andra assistenter. Anhöriga är med och bestämmer hur löner ska sättas och vem som ska vara arbetsledare.

Kan jag själv välja eller välja bort en assistent?

Ja, det är du som bestämmer vem som jobbar med dig. Vi hjälper dig gärna att hitta en lämplig assistent, men du har sista ordet.

Hur mycket betalar jag för administration och andra tjänster?

För sina tjänster drar Fram Assistans av 10% från assistansersättningen. Detta belopp använder vi för administration, företagsförsäkring, hyra, datautrustning, datorprogram, kontorsmaterial, telefon, bredband, porto med mera - under 2009 är det 24,70 Kr per administrerad timme.

Hur vet jag antalet timmar och omkostnadspengar jag förbrukat?

Du får varje månad information angående både timmar och omkostnadspengar. Vi hjälper även till med schemaläggning för att du som kund hela tiden ska veta hur många timmar du har kvar.

Kan jag få hjälp med att schemalägga mina assistenters arbete?

Ja, vi räknar fram och skapar ett arbetsschema enligt dina önskemål, som uppfyller bestämmelserna enligt arbetstidslagen. Vi hjälper dig se till att du fullt ut utnyttjar dina beviljade arbetstimmar och att du inte tar ut för många.

När jag reser, kan jag få bidrag till resekostnader?

Du själv kan inte få dina resekostnader betalda, men det får dina assistenter. Assistenterna får även traktamente enligt Skatteverkets regler. Resekostnader och traktamente betalas ur din omkostnadspott. Anhöriga får resekostnaderna betalda om de arbetar som assistenter under resan.

Måste jag ha kvitto för att få betalt för omkostnader?

Ja, du ska styrka dina utgifter med kvitto, biljetter, reseräkningar med mera; vi hjälper dig gärna med det. Det är olagligt för en assistansbyrå att betala ut omkostnadspengar utan kvitton och Fram Assistans måste i sin tur kunna redovisa kvittona för Skatteverket.

Läs mer om...
- Vad våra kunder säger om oss
- Allmänt om Personlig Assistans

- Hur du kan komma i kontakt med oss

 
 
 

 

     
 
Copyright Fram Assistans | Telefon 021-356921 | kontakt@framassistans.se
Fram Assistans har sitt kontor i Västerås och riktar sig till personer med funktionshinder, handikapp och utvecklingsstörningar såsom CP, afasi eller autism.
Vi arbetar med personlig assistans i Västerås och närområdet (Enköping, Köping, Eskilstuna och Sala). Vi hjälper ordna och administrera personlig assistans enligt Lagen om stöd och service (LSS) och Lagen om assistansersättning (LASS).
Hem
Personlig Assistans
Behöver personlig assistans
Har redan personlig assistans
Hur du blir kund
Ordlista personlig assistans
Kunder & Anhöriga
Vad våra kunder säger
Olika behov - olika villkor
Dina omkostnadspengar
Behöver personlig assistans
Har redan personlig assistans
Hur du blir kund
Vanliga frågor - kunder
Assistenter
Vanliga frågor från assistenter
Petö-träning
Mer om Petö-pedagogik
Om Fram Assistans
Vad vi står för
Kontaktinformation
Kontaktformulär
Bra länkar
Frågor och svar
Frågor från kunder
Frågor från assistenter